Havbassen

På tur i det sydfynske

Vores midsommer tur ( uge 25 2012) i det sydfynske ø hav

Igennem lidt tid har vi talt lidt om at sejle en uge rundt i Det sydfynske ø hav, og nu skal det prøves.

Det er fredag og vi ankommer til Rantzausminde hvor Havbassen skal sættes i. Kortautomaten til bommen for slæbestedet var ude af drift. Vi ringer til Havnefogeden i Svendborg, og da hun vender tilbage sender hun os hen i iskiosken, hvor vi så i stedet kan låne en nøgle til bommen. Det viser sig så at nøglen ikke virker længere. På lokale forbipasserende lyder det som om det er hverdag med den slags bøvl. I vandet det skal vi jo, og Poul har værktøj med i bilen, så vi afmonterer bommen i stedet for. Inden vi sejlede ud var vi i kiosken for at tilstå vores gerning, og det var helt ok.

Det blæste og så ud til regn så vi besluttede med det samme at sejle videre til Dyreborg Havn. Det er en meget lille og idylisk havn med fred og ro. Der findes en lille butik der hedder ”provianten” og det ikke her man skal satse på ret meget indkøb. Man kan dog bestille morgenbrød til næste dag. Om natten regnede det rigtig voldsomt, men heldigvis var båden tæt.

Lørdag formiddag sejlede vi videre til Lyø. En fin havn med de mest nødvendige faciliteter. På Lyø bor der ca. 35 personer. Øen er forbundet til fastlandet med den lille færge der sejler nonstop rundt til de forskellige øer.  Efter frokost gik vi tur op i byen og det anbefales helt klart. Den består af gamle smukke huse, - de fleste med bindingsværk og fine gamle hvide stakitter. Der er 5 gadekær, - den største hel grøn med ”andemad” med nogle meget højt kvækkende frøer, et stolt svanepar med 4 ællinger og andre fugle.  Længere oppe i byen kom vi til den fine kirke med en fin rund kirkegård med helt specielle traditioner. I vores materiale bliver den nævnt som Danmarks smukkeste kirkegård.  Ved gudstjenester sidder mænd og kvinder stadig i hver sin side. Det er som tiden her i byen står stille. Det er lidt lummert vejr med lidt sol, - lærken synger og der er en skiftevis duft af gammeldags hvide roser, hyldeblomster, tjære og komøg da vi kommer forbi gården med jerseykøer.

Vejrudsigten ser ikke god ud så vi beslutter at tage en dag ekstra i Lyø Havn. Efter endnu en vandretur på øen skulle vi nu handle ved øens købmand. Det var i helt mørke lokaler med lavt til loftet og der er ikke sket nogen forandringer de sidste mange år. Han har tydeligvis al den tid det skal være så lidt snak bliver det også til.

Næste morgen mandag kl. 06.00 har vinden lagt sig så vi skynder os at sejle videre til Søby på Ærø inden morgenmaden. Det er en havn med gode toilet og badefaciliteter. De har en flot gl. Mølle med stråtag hele vejen ned, en daglig brugs og en fin bager også kaldet ”Finn Bager ”.  Havnefogeden er en flink ældre sømand der tydeligvis har stor respekt om sig. Han oplyser os om, at der er gratis buskørsel på hele øen. Til middag får vi et tordenvejr med en del regn efterfulgt af 3 timers kuling 15 – 18 sek. m.

Vejret er rigtig fint med næsten fladt vadi dag skal vi videre til Ærøskøbing. Vi fisker lidt om formiddagen,- fanger nogen hornfisk og et par små torsk. Til frokost slukker vi motoren, og der diskes op med en god frokost ude midt på vandet. Det er en fin lidt større havn med luksus faciliteter. Havnen er ubemandet, - vi trækker et plastikkort i en automat og her køber vi de faciliteter man har brug for. Det betyder vi bruger kortet til at åbne døre med, få strøm og vand på broen og til at aktivere bruseren og flere andre ting.   På vandre tur i byen ser vi alle de meget gl. huse, gader med toppede brosten og mange små speciel butikker.

En rigtig fin by også kaldet eventyr byen, som absolut er et besøg værd. Tæt på havnen ligger der både en Netto og et  fint røgeri hvor man både kan” ta med hjem” og sidde uden for med en lille fadøl mens man spiser det indkøbte fisk. Til aften tager Poul kegler med at grille en kalve cuvette i Coop grillen.  På en aftentur rundt i havnen taler vi med en lokal der bor i en husbåd. Han forklarer om øens ro, og fortæller om nogle lokale traditioner med påskeæg der koges på stranden, musikarrangementer m.v. Til slut fortæller han om Strandhusene i de mange farver. Efter snakken med ham siger vi tak, og skynder vi os ud til husene for at se solnedgangen derude. Et rigtig smukt syn.

Det er onsdag morgen og efter morgenmaden er det er tid til den videre planlægning. Vi bestemmer os for at sejle til Skarø. Det er en meget lille havn. Oppe i byen findes der en lille købmand som også er cafe. På vejen rundt må vi lige. smage på en Skarø is lakrids is. Super is der bla. er lavet med Birkesaft. Rundt på øen er der mange grønne stier, og vi prøver en af dem. På vej tilbage er vi inde at handle hos den lille købmand.

Nede i båden igen har stilheden sænket sig over Havbassen i aften solen, - vi sidder begge med en whisky og Poul har tændt piben. Vi nyder solnedgangen.

Næste morgen tager vi videre til Svendborg Havn. Det er en flot og lækker havn. Havnekontor og toiletter/bad er lavet i en flot bygning på vandet. For enden af en af broerne er der lavet en flot bygning på vandet kaldet ”Bølgen”.  Her er plads til at nyde omgivelserne ovenpå ligesom der også er et fint indendørs opholdsrum hvor du stadig har fornemmelsen af at være på vandet.

Lige ned til havnen ligger en fantastik fiskemand som vi måtte besøge et par gange. Det er en rigtig hyggelig by med en fin gågade i kuperet terræn. Flere steder er der små hyggelige baggårde med livemusik med mulighed for både en frokost og noget at drikke hvis man er tørstig.

Vi tog 2 overnatninger i Svendborg, og vil anbefale et besøg.

Ferien er nu ved at være brugt op, og vi må sejle tilbage til udgangspunktet som var Rantzausminde. Her har sejlklubben et Sct. Hans arrangement som vi lige får med.  Søndag morgen tager vi båden op og til vores store glæde er både automaten og bommen ved slæbestedet blevet lavet i løbet af ugen.

Hvis vi her til sidst skal samle op på den samlede oplevelse har det været en super hyggelig og afslappende oplevelse. Vi har ikke brugt ret mange timer på at fiske. Det har i stedet handlet om selve oplevelsen  på de mange forskellige steder,  det at sejle rundt og mødet med mange forskellige mennesker.

Håber dette kan give inspiration til en sejltur i Det sydfynske øhav.

Yderligere information kan bla. hentes på www.detsydfynskeoehav.dk