Havbassen

På tur omkring Hitra m.v.

Helleflynder 17 kg

På tur i Norge med Havbassen.

Lørdag aften ankom vi i Åstfjorden i Norge. ( ligger på højde med Trondheim ude ved kysten) Triptælleren stod på 1073 km.

Et slæbested og campingplads i den helt lille størrelse var det. Det var på med vaders, da der ikke er nogen bro eller noget ud over klipperne til at tage imod båden. Beboerne på pladsen er måske vant til at se nogle sjove scener i den sammenhæng, så de stiller 12 personer op for at se forestillingen. Da der ikke udvikler sig panik i denne scene går de ret hurtigt tilbage i deres campingvogne.

Vandet er helt klar nærmest grønt, og fjeldsiderne rejser sig til alle sider. Det er helt betagende og sikken en stilhed.

Båden er lagt i, og Poul tager lige 5 kast, så har han en torsk til aftensmaden.

Vi har 14 dags ferie og har planlagt at noget af tiden skal gå med at sejle rundt og opleve bla. øerne Hitra, Frøya og Sula.

Om søndagen tager vi på fjordtur og sejler ind i Snillfjorden og Hemnefjorden.

Vi fisker lidt undervejs og fanger en lille havørred.

På vej tilbage beslutter vi os for at starte turen og sejle til Bøyrøysund på Hitra. Et

hyggeligt lille sted med et spisested og en kunsthåndværker.

I dag mandag har vi hørt kullingvarsel til sidst på dagen, så vi startede først på dagen

med at sejle videre mod næste sted Knarrlagssund der ligger godt beskyttet mellem øerne Fjellværøya og Ulvøya.

Det var en rigtig flot tur at sejle derind med øerne på begge sider. Der ligger mange steder fiske camps, hvor det er er muligt at leje båd og bolig. I havnen var der 60 rigtig fine gæstepladser. Aftensmaden denne aften blev en lyr eller en luppe, som vi siger på dansk. Vejret er solrigt men koldt og blæsende. Vi vandrede en tur i området - der findes rigtig mange utrolig flotte huse her. Vi så en hvidhovedet ørn hænge oppe over fjelkanten og ind midt i området stod vi kun 50 meter fra 2 rådyr der græssede.

Vi synes begge det er spændende at sejle rundt på den måde. Der skal navigeres rundt i skærgården, og hver gang vi kommer til en ny havn skal vi finde ud af om der er toilet, dusch, benzin og indkøbsmuligheder.

Den 8. Juni forlod vi Knarrlagssund videre mod Øen Sula - et sted som vi begge har glædet os til at komme til. En lille bitte ø ude i Norske Havet. Den er kun 58 km2. Det højeste punkt er 776m over havets overflade. Planen var at vi skulle spise på den helt specielle restaurant Terna Pub og Leia. (

Efter 23 sømil ankom vi efter en flot tur mellem mange mange skær og øer. Vi blev lidt skuffet, da restaurant, toilet og dusch var lukket. Nå, det var der jo ikke noget at gøre ved. Vi købte en is ved den lille lokale forretning. Forretningen fungerede åbenbart både som tømmerhandel, cafe, apotek og meget andet. Vi gik en tur op til fyret på øen. Herfra kunne vi se alle de mange småøer og holme. Man kan godt forstå at det koster et motorben engang imellem, hvis man ikke er omhyggelig med at navigere.

Vi sejlede over til

og spurgte efter en gæsteplads. Vi fik venligst tildelt en plads og fik en nøgle til et toilet og dusch. Det er et rigtig fint sted med lejligheder og både til udlejning. De mangler dog at følge lidt op på tingene. De havde en badestamp uden ovn og kortsluttet el på broen, men i stedet for at lave det kom de med en forlængerledning.

Vi fik et lille fif til, hvor der var chance for at fange en helleflynder. Nu skulle det prøves. Den første dag fangede vi dog i stedet 4 store torsk og 1 stor brosme.

Til aften gik det mod Sjöblomsten Havn.

En hyggelig lille bitte havn der ligger godt i læ for blæsten. Der var et enkelt toilet i den lokale coop forretning (kun åben i forretningens åbningstid)

Oven for broen lagde et ældre gæstgiveri kaldet Sjøblomsten drevet af en sød ældre dame. Herfra fik vi strøm og lov til at bruge toilettet indtil kl. 10 hver aften.

Næste dag måtte vi prøve igen om der var en enkelt helleflynder.

Efter 2 timers fiskeri med forskellige fangster af torsk og brosme fik Poul hug af en fladfisk. Først blev den kroget. Den tog 420 fod linie og så var den væk.

Vupti var den på igen, men denne gang kroget i halen i stedet for og det blev kampen ikke mindre af. Efter lidt sejlads blev den trukket om bord i båden. Det var vores første helleflynder på 17 kg og 95 cm lang. Dejligt.

Inde i havnen blev den parteret, og vi tog selv det vi kunne spise på dagen og dagen efter. Resten af kødet forærede vi væk på gæstebroen og til damen i gæstgiveriet “Sjöblomsten”. Også selve benene ville de gerne have til at koge suppe på.

Om aftenen spiste vi smørstegt helleflynder med salat og brød. Det var super godt.

Det at vi havde foræret gæstgiveriet noget fisk åbnede ligesom for mere dialog.

Vi blev inviteret på en stor fadbamse og peanuts, mens hun gerne ville fortælle historier fra gæstgiveriet.

Det er nu tid til at sejle tilbage mod Hemnefjorden. Første stop var Knaarlagssund igen. Om aftenen var vi på Knarren kro og spise Mexicansk og hvad der ellers dertil hører. Det var rigtig hyggeligt.

Næste stop var Hellandsjø bådehavn. Der er blæs på, så vi følger kysten hele vejen.

Undervejs så vi 4 store ørne svæve inde over fjeldet. De virker så cool og rolige når de svæver der med deres store vingefang, der kan være helt op til 2,4 meter.

Inde i bugten forsøger Poul at overliste en helleflynder til at bide, men uden resultat.

Jeg synes det er vældig koldt, så jeg er gået i kahytten for at skrive kort og læse, mens oliefyret brummer. Det er en god investering.

Inde i havnen var vi inde i deres “cafe” lavet i en rigtig gammel fiskehytte med en masse gamle ting og midt mellem alt det gamle havde de placeret en stor fladskærm så de kunne se VM - den aften var det Australien - Tyskland der spillede.

Efter morgenmaden næste dag var jeg ved den lokale købmand. En ung gut på ca 30 år. Han var 4. generation i butikken. Rundt på den øverste hylde i hele butikken havde

han gamle ting fra hans oldefars tid stående til pynt. Han kunne leve af et halvdagsjob, og så have butikken ved siden af, - mest fordi han var stolt af den.

Om aften sejlede vi ind i Åstfjorden hen til strømmen i.f.m. tidevandet ( der er en forskel på ebbe og flod på ca. 1,75 meter) Her fangede vi en masse sej, lubber, torsk og makreller. Dejligt at det næsten er lyst hele døgnet rundt.

Næste dag gik turen ind i Snillfjorden. Her fangede vi lidt fisk, og så betagende på klipperne der rejser sig 500 meter over vandoverfladen til begge sider. Det ene øjeblik med sol og vind ser bjergene og vandet indbydende og imødekommende ud. Øjeblikket efter i regn og storm ser det hele mørkt og bestemt ud.

Jeg havde en pudsig oplevelse da vi fiskede i strømmen. Jeg havde fanget en sej på ca 1 kg, som var for lille. Da jeg rækker ned for at tage i blikket for at vippe den af kommer der pludselig en 4 - 5 kg´s torsk susende med åben mund nede fra 20 meter for at spise min sej. Jeg bliver lidt forskrækket, men prøver at trække sejen rundt i cirkler. Torsken ser mig åbenbart ikke, og vælter rundt 3 gange efter min sej, hvorefter den forsvinder igen i dybet. Den lille sej fik sin frihed igen som belønning.

Om aftenen fangede Poul en baby helleflynder på 4 - 5 kg som vi satte fri igen.

Det var en rigtig god og anderledes tur. Det var spændende at sejle rundt og opleve de mange forskelligheder omkring os. Vi sejlede 300 sømil i alt.

Lige nu er det planen ,at vi skal prøve noget lignende igen. Vi vil så nok sætte båden i vandet ude på Frøya, og så dyrke vandet omkring Sula lidt mere.